Protestní jízda Prahou

Včera večer jsem se zúčastnil protestní jízdy Prahou. Akce byla primárně zaměřena na projevení nesouhlasu se snížením rychlosti na klíčových pražských komunikacích – magistrála Kačerov – Centrum, Jižní spojka, … I když účast na protestu nebyla příliš veliká, podporu mnoha řidičů, kteří se akce neúčastnili určitě měla. V mém okolí jsem se nesetkal jen s nadšením pro tuto akci (to převažovalo), ale i s nesouhlasem. Zde bych rád vysvětlil, jaké byly mé důvody pro účast na tomto protestu.

Samotná jízda probíhala docela v klidu. Sešli jsme se u Kiky v Čestlicích, projeli jsme se volným tempem k Holešovicím a zpět. Vidět i slyšet jsme byli myslím docela dobře (viz fotky z webkamer níže). Našlo se bohužel i pár trubců, kteří se za každou cenu museli předvést. Tohle počasí k občasnému podráždění plynu a sklouznutí bokem doslova svádí a těžko se odolává. Sám jsem si pár zatáček po cestě taky užil, ale třeba zkoušet udělat 360 stupňovou otočku mezi auty na Nuseláku mi nepřijde zrovna jako chytrý nápad… To co ale bylo v plánu, tedy projevit nespokojenost se současným stavem řešení, se podařilo.

Nuselský most - 21:39 Nuselský most - 21:40 Nuselský most - 21:41 Nuselský most - 21:42

Nyní ale k důvodům, kvůli kterým jsem se účastnil akce:

Pokud budu mluvit za sebe, tak se mi nelíbí nesmyslná rozhodnutí „těch nahoře“, která řidiče bezdůvodně omezují a neřeší problémy, které mají. Chápu, že omezování a nějaké předpisy jsou vždy potřeba, protože bez nich by tu byl pouze chaos. Myslím ale, že to jde vždy udělat i jinak, ke spokojenosti většiny lidí, ne jen skupiny, která umí nejlépe “zatlačit”. Za to, že vůbec mohu jezdit autem ode mne stát dostává opravdu hodně peněz – více než 50% z ceny benzínu jsou různé daně, dálniční známka, daně z veškerých oprav, údržby a služeb na autě provedených (celkově to jsou za rok desítky tisíc Kč jen ode mne). Očekával bych tedy, když já něco dělám pro stát, mohl by stát také udělat něco pro mne, jako pro řidiče.

Že se někde sníží rychlost mi nevadí a pokud to má smysl, nemám problém to akceptovat. Jsou to například nepřehledné úseky, okolí škol a obecně místa s větším výskytem lidí. Co ale opravdu nepochopím, je snižování rychlosti na úsecích, kde silnice je ohraničena stěnou, plotem, valem, či jinou překážkou, přes které lidi nemohou. Jako příklad bych dal nově zpomalenou Jižní spojku mezi sjezdem na Chodov a Barrandovským mostem. V okolí je i minimum obytných domů, tak ať se mi někdo nesnaží tvrdit, že se jedná o snížení hluku. Nebo třeba, nyní již asi bývalou, rychlostku mezi Chodovem a Spořilovem – z obou stran je ohraničena valem.

Nárok na to, stěžovat si na hluk, či ovzduší, mají podle mne pouze lidé, kteří v místě bydleli v době, kdy tam ty komunikace nebyly (a těchto lidí zde bude minimum). Všichni ostatní museli vědět, do čeho jdou, když se přistěhovali, a počítat s hlukem prostě měli. Sám bydlím jen pár desítek metrů od dálnice D1, ale v životě by mne nenapadlo si na hluk stěžovat. Dálnice je sice občas relativně dost slyšet, ale když jsem se sem stěhoval, moc dobře jsem věděl, že tu je a vždy bude. Rozhodně neplánuji po někom požadovat snížení ze 130 třeba na 80 km/h. Pokud si navíc uvědomíte, že snížení rychlosti zvýší v daném úseku objem bordelu, co vám jde z výfuku (nižší rychlostní stupeň, více otáček), přijde vám ještě to snižování rychlosti jako dobrý nápad? A mimochodem, za to co se „vyhodilo oknem“ kvůli slavné Opencard mohla stát více než polovina protihlukových stěn na magistrále.

K té padesátce na magistrále mám ještě jednu věc. Pokud tam jedu mimo špičku, tak na takhle široké, volné komunikaci mám prostě problém udržet konstantní padesátku, bez toho, aniž bych neustále sledoval tachometr. Nevím jak vy, ale já mnohem raději pojedu rychlostí na kterou se cítím (ne, opravdu to není 150) a budu sledovat co se děje okolo mě, než mít oči přilepené na přístrojovce. To bezpečnosti totiž moc nepřidá.

Jako další nesmysl bych uvedl třeba zúžení ulice Legerova. Stejný důvod, jako v předchozích případech – hluk a ovzduší. Výsledek je ovšem ten, že se problém nijak nevyřešil, pouze přesunul. Od zavedení zúžení je totiž jediný výsledek to, že kolona ve špičce bývá o něco delší a zasahuje občas skoro až na úroveň Budějovické.

BUS pruhy – těch v poslední době Praze vzniklo opravdu mnoho. Připadá mi ale, že se tady rozhodovalo stylem: „Hmm, tady jsou 2 pruhy, tak sem plácneme značku a budou tu jezdit jen autobusy“. Opět, jsou tu místa, kde to MHD asi pomůže. Ale některé úseky jsou vážně nesmyslné. Třeba v ulici Bohdalecká – průjezd ve špičce Z křižovatky u Kauflandu k Vršovickému hřbitovu trval ani ne minutu. Je opravdu minuta navíc tolik času, aby zde bylo nutné vyhradit pruh pro autobusy a nechat jen 1 pro auta? Nebo od Metra Opatov k D1. Občas tam v létě v pátek večer byla zácpa. Ale je potřeba kvůli cca 2 hodinám týdně v sezóně zužovat dvouproudou komunikaci na 1 pruh a přidávat úsek pro autobusy. Nepamatuji se, že by tam někdy předtím měly problém s výjezdy od zastávky. Slyšel jsem o mnoha dalších úsecích, kde se toto udělalo zbytečně. Zde uvádím pouze ty co znám já a denně se okolo pohybuji.

A co třeba cyklostezky? Například ta ve Vršovické. Další ukázka zbytečného vyhazování peněz. Od té doby co jí tam udělali jsem zde potkal tolik cyklistů, že by se to dalo na prstech spočítat. A to tam tak dvakrát týdně projedu. Na kole moc nejezdím, ale pokud už na něm budu chtít někam jet, rozhodně to nebude centrum Prahy, ale spíš nějaká příroda okolo.

Další blbosti, jako třeba zpomalovací prahy v místech, kde člověka za celý týden skoro nepotkáte, nebo semafory, které pro zpomalení rozsvítí červenou aby když k nim dojedete a zastavíte zase rozsvítily zelenou, to už tady moc rozebírat nebudu. Plynulosti jízdy to moc nepřidá a zvýšené emise, spotřeba paliva při rozjezdech, jsou věci, které by bez těchto opatření vůbec nemusely být.

Moje důvody pro účast na protestu jsem zde sepsal. Máte k tomu co dodat? Nebo myslíte, že plácám nesmysly? Napište to do komentářů pod článkem…

Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou Protestní jízda Prahou

zajímavé odkazy:

Sepsáno 10. 1. 2010 v tématu: autoakce; Přidejte si do RSS čtečky RSS článků nebo RSS komentářů.


komentáře k článku Protestní jízda Prahou


  • Gianluca | 10. 1. 2010 17:28 | #

    U tech semaforu bych jeste podotkl opotrebeni brzd, tedy naklady pro mne, a brzdny prach pro okoli. Nehlede na to, ze logicky, kdyz musi protect urcity nemenny objem urcitym hrdlem, pak pri zmene prutoku (tedy poctu pruhu nebo rychlosti) se meni cas. Pokud tedy spicka trvala treba 2 hodiny, nyni to bude treba 2 a 3/4 hodiny. 3/4 hodiny navic husteho provozu, ktery se akorat pohybuje pomaleji.

  • Zviratko | 10. 1. 2010 23:44 | #

    Diky za super clanek, sam bych to nenapsal lepe… tedy spis to sam o moc lepe asi nenapisu :-)
    Jsem rad ze to i nekdo jiny pochopil jako protest proti omezovani ridicu a ne jen proti 50 na magistrale jak vsude slycham. Hned za domem mi udelali nekolik kruhovych objezdu, 4proudou silnici zmenili na dvouproudu betonovymi zatarasy u krizovatek (zkuste si tam odbocit doleva – budete se bat o kufr, nedejboze kdyz tam odbocuji 2 proti sobe), a to jeste takovym stylem, ze tam jezdite zleva doprava (kanaly jsou nejspis spocitane na prave kolo protoze vzdycky nejaky chytnu i kdyz uz jedu “po pameti”). Vyhrazeny pruh pro autobusy na miste kde NIKDY nebyla kolona ani nezminuji (jediny efekt je ze par rychliku do nej vjede driv nez konci a vyblokuje chudaky ridice co se radi az na konci u kruhoveho objezdu – to je opravdu SUPER bezpecne).
    Tech prikladu se da najit bezpocet…

  • Iva | 11. 1. 2010 1:06 | #

    Myslím že máš pravdu to co tady ten stát provádí už není náš ale jejich zájem a vůči malým rybám jako jsou úplně obyčejní lidé je to doslova šikana!


Váš komentář