S Fiatem 127 na závodním okruhu

Na konci října probíhal na mosteckém závodním okruhu tradiční den otevřených dveří. Protože venku už začíná být zima, říkal jsem si, že si udělám se svým Fiatem 127 poslední letošní výlet, než ho uložím k zimnímu spánku. A jak jinak ukončit sezónu, než na okruhu, že? :-) Ráno jsem zkontroloval tlak v pneumatikách, hladinu brzdové a chladící kapaliny, dolil olej a vyrazil jsem na cestu. Po cestě jsem ještě načerpal plnou nádrž V-Power Racing a za necelé 2 hodinky jsem už byl před bránou okruhu.

Okruh Most

Po vyplnění a podpisu nezbytného prohlášení, kdyby něco neklaplo, jsem se zařadil do fronty na jízdy. Desetiminutová projížďka po okruhu stála 100 Kč, tak jsem koupil 2, s tím, že podle toho jak to bude vypadat, přikoupím případně další. Fronta se hýbala dost pomalu – na trať pouštěli vždy 25 aut a ve frontě jich bylo pár desítek. Čekání na posun ve frontě jsem tedy vyplnil prohlížením aut okolo a focením těch, co jezdily na trati. K vidění byly sériové vozy, spoustu vytuněných aut (pěkné kousky, ale i odporné splácaniny), a také okruhové speciály. Prostě od všeho trochu.

Po asi hodině čekání jsem se konečně dostal do skupinky, která měla vyrazit na okruh. Naházel jsem tedy věci, co byly v kabině, do kufru – to aby po autě při jízdě nelítaly, nandal své nové závodní boty, zapnul jsem kameru a už při jízdě k vjezdu jsem ještě narychlo nandaval helmu. Srdce mi bušilo, adrenalin stoupal. Na okruhu jsem už párkrát byl, ale se svým hýčkaným Fiátkem jsem ještě takový podnik neabsolvoval. V tu chvíli se mi honilo hlavou, co všechno se může stát – nezvládnutá zatáčka, blízká svodidla, šílenec, co to do mě napálí, … Bylo toho spoustu, co bych nerad absolvoval. Brána a vjezd na okruh už jsou ale tu. Ještě jsem rychle zavřel pravé okénko, na které jsem v tom fofru zapomněl, to už se ale blížila první zatáčka a já se začal pořádně soustředit na jízdu. Takže na brzdy, meziplyn, dvojka, další zatáčka přes obrubník a už to jelo. A jelo to pomalu. Ze všech aut, co se mnou byly na trati, jsem byl bezkonkurenčně nejpomalejší. :-) To mi ale vůbec nebránilo v tom, abych si jízdu pěkně užil. Nejel jsem tam přeci kvůli ostatním, ale jen a jen kvůli sobě a autu. Jediný problém byl, že jsem přes helmu pořádně neslyšel motor. Jak vypadala jízda se můžete podívat na následujícím videu. Všimnete si toho BMW 3, které jsem skoro předjel. :-D

Po necelých 13 minutách (dle kamery) a 4 odjetých kolech už byl čas na zajetí „do boxů“. Musím uznat, že ten čas byl tak akorát – Fiátek už toho měl evidentně dost – smrděly gumy, brzdy a i brzdový pedál měl už delší chod. Ukazatel teploty chladící kapaliny také začal stoupat na nepěknou hodnotu. Nechal jsem tedy auto hezky vychladnout a šel se projít po areálu. Udělal jsem ještě pár fotek a rozhodl se, že další projížďku už raději neabsolvuji a druhý kupón jsem vrátil. Na vyzkoušení Fiátka na okruhu to stačilo a bylo potřeba dojet ve stejném autě také zpátky domů. Bez brzd a s hladkými gumami by to asi nebylo úplně ono. Z aplikace, které mám na telefonu jsem také vytáhl pár dát z jízdy – maximální rychlost byla 124 km/h (na cílové rovince), boční přetížení až 0,5 g a nejlepší čas na kolo byl 3:06. Na 32 let staré auto se 45 koňmi to není úplně špatné, ne? :-)

Fotky si můžete prohlédnout na následující slideshow, nebo na Flickru.

Sepsáno 1. 11. 2010 v tématu: autoakce, svezení; Přidejte si do RSS čtečky RSS článků nebo RSS komentářů.


komentáře k článku S Fiatem 127 na závodním okruhu


  • Petr Svatoň | 4. 11. 2010 2:02 | #

    Ahoj chlape, Tvůj blog čtu už delší dobu, líbí se mi Tvůj styl psaní a záliba ve sportovní jízdě. Máme sice odlišný přístup – Ty sedláš kola čtyři a já jen dvě, láska ke všemu co voní benzínem je nám společná.

    Chápu, že jakožto obyvatel naší metropole to máš do Mostu blíž, ale pokud bys měl šanci dostat se na brněnskou trať, neváhej, protože Most je proti našemu automotodromu chudý příbuzný – to je prostě fakt. Že si Tě ostatní “dávali” vůbec neřeš, koně pod kapotou nejsou všechno. Já jich mám na klice 175, tahají pouhých 330 kilo i s pilotem a přesto je můj nejlepší čas zatím lehce přes tři minuty a jezdím někde v hloubi pole. Ani zdaleka to není strojem, byť je Hayabusa relativně těžká, ale pilotem. I mě na motorce při razantní jízdě vadnou brzdy a to tam nejsou žádné chudinky, ale dvojité šestipístky a sinterované destičky.

    Všiml jsem si, že píšeš o palivu Shell V-Power. Pokud tankuješ Natural 98 dlouhodoběji a předpokládám, že ve fiátku nemáš senzor klepání aby se automaticky seřídil předstih, pak nejenže vyhazuješ peníze oknem, ale můžeš motoru i uškodit. Já tankuju zásadně obyčejnou 95tku a motorka vždy šlape naplno.

    Měj se fajn a samé pohodové kilometry

    Petr

  • Martin | 4. 11. 2010 8:49 | #

    Díky za pěkný komentář. Brno je rozhodně lepší, ale na první pokus s Fiatem menší a bližší okruh určitě stačil. V-Power dlouhodobě netankuju. Chtěl jsem mu jen dopřát něco trochu lepšího, když už jsem ho jel tak potrápit. A senzor tam žádný rozhodně není, na to je to příliš starý vůz. :-)

  • Petr Svatoň | 7. 11. 2010 2:12 | #

    Ahoj, jasně, chápu. O těch palivech jsem si přečetl hodně, přeci jen se to u motocyklových sportovních motorů často řeší. Jde o to, že výhodu vyšší odolnosti proti samozápalům využiješ až při kompresních poměrech 12:1 a vyšších. Výrobce většinou uvádí doporučené palivo, protože celý motor je naladěný na konstantní hodnoty předstihu a neumí to sám kompenzovat, pokud není řízený elektronicky přes senzor klepání. Dlouhodoběji to proto motoru spíš škodí.

    Každopádně moc rád vidím, že Tě okruh chytnul a baví Tě. Pokud bys měl někdy cestu do Brna a chtěl se svézt po místech, o kterých běžní turisté neví, klidně se ozvi. I když to možná vypadá divně, auto a motorka k sobě nemají zas tak daleko jak se zdá. Je to spíš o tom, co nám jízda přináší.

    Budeš si ale muset počkat na příští sezonu, jelikož jsem v sobotu havaroval a mám zlomený levý malíček a ruku v dlaze. Borec v autě mě prakticky vytlačil ze silnice a já se zablokovaným předním kolem chytnul highsider. Od nehody samozřejmě jako správný uvědomělý občan ujel. :( Tak ať se Ti podobné případy vyhnou. ;)

    Petr

  • Martin | 7. 11. 2010 14:42 | #

    Tak to je smůla, přeji brzké uzdravení. Já proti motorkám rozhodně nic nemám a když vidím pěknou mašinu, obdivuji jí stejně, jako pěkný auto. Můj zájem o věci s motorem začal právě se starým Pionýrem, co jsem proháněl na chalupě. :-) Ale z důvodu strachu o zdraví (naši mi řidičák na motorku nechtěli dovolit) jsem skončil u 4 kol… Je pravda, že s motorkou bych se moc vysokého věku asi nedožil. To musím uznat i já. :-)

  • Petr Svatoň | 7. 11. 2010 18:10 | #

    Tak papíry na mašinu jsem si dělal tajně i já. Hayabusa byla moje životní láska od chvíle, co jsem ji poprvé uviděl. První dva roky jsem byl hodně opatrný a jezdil pomalu, letos od poloviny sezóny začínám pomalu tahat za plyn a mezní situace jsou častější, to je pravda. Jediný způsob jak na mašině v provozu přežít je předvídat nepředvídatelné a od všech okolo očekávat nejhorší možnou variantu chování.

    Jsem trochu potlučený a otřesený a zhmožděná ruka se zlomeným prstem včera fest bolela, kor když jsem musel odřídit 120 kilometrů zpátky domů. Tady se mi fakt hodil krouťák třináctistovkového motoru, dal jsem za tři a kromě křižovatek jen kroutil heftem. ;)

    Já to beru tak, že život se má žít naplno a ne jen přežívat. Radši budu žít s rozumným rizikem, než sedět doma na zadku a koukat, jak mi život utíká mezi prsty. Nevýhodu to má v tom, že najít rozumnou babu co by tohle byla ochotná sdílet je téměř nemožné. :(

  • Kryštof | 14. 1. 2011 18:08 | #

    Ahoj tvoji stránku o nurburgringu čtu už dlouho je jediná v ČR :) dík že jsi jí vytvořil :) psal jsem se dlouhatááskej příspěvek ale ta posr.ná technika to smazala :( no je mi 15 let takže se zatim proháním po lesních cestách loukách a polích. miluju taky benzín a motory. Minulý rok jsem se přihlásil na Fichl Cup 100minut lhoteckých. jelo 53 závodnků někteří přijeli jako tým se stanem tunou náhradních dílů kola,pneu,motory,no prostě všechno a já sebou neměl ani šroubek :D.
    následovalo seřazení na start zaplavil mě adrenalin jako maého kluka sice z vašeho pohledu malý kluk sem :D čekalo se 5 minut motor byl horký takže chytl ryhle a jelo se hned 1. kolo jsem letěl přes řídítka na bahně nebo spíš jílu (no jo no ze siničníma pneu to klouže i když sou nový) drapáky na motokrou sou drapáky :D takže sem všchnovyrovával nohama všude bylo bahno tuny bahna těžké stoupání, a dokonce i jíl. v jednom úseku jsem pořád zapadal byly tam totiž žlaby 50CM hluboké na motorce se jim nejde vyhnout :( časem se pořád prohlubovaly. na konec jsem překvapivě mezi veterány boháči dojel: 20 z 53 slušné ne :D čekal jsem že ani nedojedu závod 100minut je opravdu hodě a ruka kterou ovládáte plyn vás bolí od 2ho kola cca 20minut máte křeč ale časem zmizí motor se časem začal přehřívat až TAVIT :D to co jsem jezdil na 2ku sem ted jezdil na 1čku. byly tam louže nebo spíš žlaby pněné vodou tam sem zajel motor seponořil na 1-2sekundy pod vodu ostatní to objížděli cca 30metrů njn je chlazený vzduchem :D děda byl překvapen sice jsem nedostal pohár ale ten pocit to je něco :) 20místo z 53 mám radost
    –nakonec mát dotaz proč ste zrušili forum na nurburgring :(

  • Martin | 14. 1. 2011 18:25 | #

    “nakonec mát dotaz proč ste zrušili forum na nurburgring”

    Jednoduše z toho důvodu, že návštěvnost fóra byla mizivá, přispěvatelé skoro žádní, jen tisíce spambotů… :-(

  • Aleš | 3. 2. 2011 23:38 | #

    Zdravím všechny.

    Proč jse tahle pěkná 127ička neoběvuje na srazech???

  • Martin | 4. 2. 2011 0:22 | #

    Na nějaký sraz bych moc rád, ale ty termíny, co zatím byly se mi ani trochu nehodily… :-/

  • Kamil | 20. 3. 2011 18:21 | #

    Je nádhera si tady číst co má jenom hrstka lidí společnýho. Od každýho něco, taky sem motorkář (vlastně budoucí, motorka ještě nedorazila a na papíry zatím nemám) a Je pravda že najít babu (i když mi je 16) motoristku není lehká věc.A jak myle se pred nekym zmíním o fiatovi tak se mi vysměje jaky je to šrot. Měli by sme založit nějaky klub fijaťaků :D Ůspěchy zatím žádný nemam protože mi všechny zavody mamka zakázala.


Váš komentář