Svezení v Caterhamu

Před pár měsíci mě v časopise Speed, který si již hezkých pár let kupuji, zaujala jedna upoutávka. Bylo tam, že k předplatnému jako bonus dostanu svezení v Caterhamu. Přemýšlel jsem o předplatném už dlouho a když jsem viděl tohle, nebylo co řešit. Speed si kupuji tak jako tak a když se za to navíc svezu ve svém autě snů… Objednávka byla odeslána během pár minut a už jsem se mohl jen těšit, kdy se do Catu konečně posadím.

Caterham

O pár měsíců později, tedy dnes, jsem se na autodromu ve Vysokém Mýtě v Caterhamu konečně svezl. Šlo o Caterham CSR 200 a řidič byl Jan Červenka – šéfredaktor Speedu a českého Top Gearu. Caterham CSR 200 má hmotnost cca 600 kg, 2,3 l motor Cosworth (200 koní) a z 0 na 100 km/h vystřelí za šílených 3,6 s. Poměr výkonu a váhy je úžasných 330 koní na tunu. Pro srovnání s „běžnými“ auty – Ferrari F430 má poměr podobný (ale cena je trochu jinde), Nissan 370Z 210 k/t a Octavia RS 140 k/t.

Po příjezdu Honzy Červenky s autem proběhlo krátké představení Catu a hned se šlo na jízdy – na každého vycházelo 5 kol. Ještě když jsem viděl, jak se vozí ostatní, tak jsem si říkal, že to nijak šílené nebude. Vypadalo to docela nevinně. Sem tam lehce ustřelil autu zadek, zakouřilo se od probrzděného kola, ale jinak docela pohodička. Pak ale konečně přišla řada na mě. Prostor pro sezení je dost stísněný, ale překvapivě pohodlný. Možná proto, že CSR má karoserii SV (tedy větší, širší než standardní Caterham), neměl jsem problém se tam vejít. Karbonová sedačka s tenkým čalouněním vypadala děsivě, ale sedělo se v ní vážně dobře. A po utažení 4-bodových pásů jsem se stejně skoro nemohl pohnout. Víc si toho z interiéru nepamatuji, protože jsme se hned vydali na trať…

Caterham

Na cílové rovince se Honza zeptal jestli můžeme a po mém souhlasu šlápnul na plyn. Probral jsem se až když jsme končili poslední kolo a pomalu zajížděli na střídání… Ne, něco si z toho přeci jen pamatuji. :-) Po prvním šlápnutí na plyn mi hlava i s helmou narazila na karbonové opěradlo a nebýt něho, tak prolezly ochranným rámem a zůstaly ležet na asfaltu… Takové zrychlení jsem ještě nezažil. Neskutečné, ďábelské, šílené, návykové… Kam se na to hrabe start letadla. To už se ale blížila první zatáčka. Bod, kdy bych začínal brzdit jsme za stálého zrychlování minuli, a o pár desítek metrů dál, po krátkém, ale intenzivním brzdění, jsme přes obrubník prolétli první zatáčku úplně nesmyslnou rychlostí. Nesmyslnou pro běžné auto. Plyn, brzdy, obrubník, plyn, smyk, plyn, skoro celé auto přes obrubník, víc plynu, obrubník a mnohem víc plynu, brzdy, obrubník, plyn, smyk, obrubník, … a takhle to pokračovalo celých 5 kol. Brutální, ale naprosto úžasné a nezapomenutelné. Ani se nebudu snažit to lépe popsat, protože to se prostě musí zažít. Zrychlení, brzdy i to jak držel Caterham v zatáčkách bylo prostě pekelné a těch pár kol uběhlo mnohem, mnohem rychleji, než by se mi líbilo. Řídil jsem i vezl jsem se už v mnoha autech, ale nic se tomu, co předvedl Caterham, nepřiblížilo ani na světelný rok.

Komentář, který jsem postnul na Facebook těsně po vystoupení z auta myslím hovoří za vše… :-D

caterham komentář

O Caterhamu sním už dlouho, ale dosud jsem s ním neměl žádnou jinou zkušenost, než to že jsem ho viděl v akci na okruhu, udělal si pár fotek a zkouknul nějaká videa. Po té co jsem se svezl ho chci ještě mnohem víc. Ne chci, já ho nutně potřebuju! :-) Je na čase začít opravdu šetřit…

Fotky co jsem udělal jsou jako obvykle na Flickru a pár vybraných i tu:

Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham Caterham

Sepsáno 10. 8. 2010 v tématu: svezení; Přidejte si do RSS čtečky RSS článků nebo RSS komentářů.


komentáře k článku Svezení v Caterhamu


  • Gianluca | 11. 8. 2010 22:14 | #

    No vypadá to, že odteďka budeš muset opravdu šetřit. Ale nezapomeň – nekončí to autem. Vyhraď si mědíční fee i za benzín, gumy, spojky, brzdy, oleje… No zkrátka si vyhraď 100k měsíčně :D A to soudě podle tvého článku myslím teď smrtelně vážně!

  • Martin | 11. 8. 2010 22:27 | #

    Hele, co Honza říkal, tak spotřeba okolo 9 litrů, na okruhu do 25 (to má 911 turbo běžně na silnici). Brzdové destičky 1x za sezónu, servisní interval 15 tis. km, na okruh přijedeš jezdíš celý den a na stejných pneumatikách odjíždíš domů… Náklady nejsou větší, než třeba na provoz běžného Mondea. Caterham má třetinovou váhu, oproti běžnému autu, ale spoustu komponent je stejných.


Váš komentář