V jedné stopě

Od nového roku můžeme v Čechách, s řidičákem na auto, jezdit i na motorce s automatickou převodovkou a motorem do 125 ccm. Proč o tom píšu? Na jaře jsem této novinky využil a jednu takovou motorku jsem si koupil. Jak jistě víte, tak mám rád stylové italské stroje, proto to nemohlo být nic jiného, než legendární skútr Vespa. Model Vespa 125 LX 3V. Žádný pořádný test, nebo nějaké srovnání s jinými stroji ode mě nečekejte. Naposledy jsem v patnácti seděl na Pionýrovi a pak až, po více než 10 letech, na mé nové Vespě. Velké zkušenosti s motorkami tedy opravdu nemám. Toto je spíš pohled autaře, co najednou přesedl na dvoukolový stroj.

Vespa

Teď něco málo o skútru – Vespa LX 125 má jednoválcový, vzduchem chlazený čtyřtaktní motor se 3 ventily o obsahu 124 ccm. Ten ze sebe dokáže vymáčknout slušných 11,6 koní. Zdá se to málo, ale vůbec to tak není. Nezapomeňte, že jde o motorku, která váží jen 120 kg. Díky variátoru, který reaguje okamžitě po přidání plynu, dokáže na semaforech vystřelit opravdu hodně rychle. Když padne zelená, tak než se většina řidičů aut rozkouká, jsem s Vespou dávno za křižovatkou. Na 50 km/h se dostane během okamžiku. Ve vyšších rychlostech už to tak svižné není. Když ale podržíte plyn na doraz, tak se bez problémů rozjedete i trochu přes stovku. Ve městě, což je to správné teritorium pro Vespu, je to víc než dost. Brzdou provozu rozhodně nebudete.

Vespa

Za jízdy se na Vespě, díky pohodlné a velké sedačce, sedí skvěle a ani po více než hodinu trvající jízdě nebolí záda. Ve dvou lidech se dá jet také, ale budete muset trochu toho pohodlí obětovat. Pak už to na delší vzdálenosti moc není. Podvozek si s drobnými nerovnostmi a kanály poradí hravě. Větším dírám už je potřeba se vyhnout – kola na skútru jsou malá a let přes řídítka, když by přední kolo zůstalo v díře, moc lákavě nezní. Na víc rozbité, nebo zvlněné silnici a dlažebních kostkách je také potřeba zvolnit. Ve vyšší rychlosti jdou tlumiče na doraz a motorka dokáže hodně nepříjemně nakopnout. Přední kotoučová a zadní bubnová brzda odvádějí svou práci na výbornou – s lehkou motorkou nemají problém. Jsou sice dost citlivé, ale dají se skvěle dávkovat.

Vespa

Vyzkoušel jsem si už i jízdu za deště a zjistil jsem, že je potřeba dát si pozor na pár věcí, které v autě vůbec nemusíte řešit. Praktické je například mít nepromokavé oblečení a uzavřenou helmu. V běžném, po chvíli promočeném, oblečení totiž začne být opravdu zima a k tomu ve vyšších rychlostech déšť pěkně nepříjemně štípe do obličeje. Pokud si tedy dopředu, na rozdíl ode mě, nakoupíte ty správné věci, dá se za deště jezdit i relativně pohodlně – v suchu a teple. Oblečení máme vyřešené, ale ještě je tu několik věcí se kterými je třeba počítat na silnici. Každý kanál, tramvajové koleje, dlažební kostky, bílé čáry, přechody a třeba i zalité praskliny v asfaltu – to všechno je za mokra kluzké jako led. Na takových věcech je lepší nebrzdit, nezrychlovat a už vůbec nezatáčet. Během okamžiku byste se totiž mohli pěkně klouzat po zadku hned za skútrem.

Vespa

A co řidiči aut? K mému překvapení je to s ohleduplností k motorkářům mnohem lepší, než jsem si před prvním nasednutí na Vespu myslel. Zatím jsem si všiml tří typů řidičů:

  • Většina z nich jsou ti co sledují provoz okolo sebe a uhýbají. (Díky!) Ne jen v koloně, ale i na silnici, když jedou pomaleji. Budete se asi divit, ale do této skupiny patří i policie. I když by se v koloně mezi auty správně jezdit nemělo, policisté to tolerují.
  • Druhá skupina jsou ti, co moc netuší, že se za nimi vůbec něco děje. Nebo to prostě neřeší. Na motorce je tohle vidět mnohem víc, než v autě. I když nemám rád stereotypy, tak ano, jsou to hlavně ženy. :-)
  • Do třetice je tu nejhorší skupinka – hovada. Těch je naštěstí jen pár. Jsou to ti, kteří se rozhodli, že když musí stát v koloně oni, bude v koloně stát každý. Když vidí, že se blíží motorka, schválně najedou tak, aby se nedalo projet a za každou cenu se snaží průjezd motorce znemožnit. V ideálním případě si na vás ještě zatroubí a z okna nadávají. Moc to nechápu – nevidím totiž jediný důvod, proč by jim něco takového mělo vadit. Auto jim neodírám a v cíli cesty kvůli mě také pomaleji nebudou. Asi si tím potřebují něco dokazovat, vybít si stres, nebo tak něco…

Vespa

Když je sucho, jezdím teď Vespě do práce každý den a do dnešního dne jsem na ní najel přes 2500 km. I když jsem byl vždy velkým příznivcem aut, tak ráno už mě ani mě nenapadne, že bych do něj nasedl raději. To jen když prší. Při první jízdě jsem byl ještě vystrašený a jel jsem pomalu. Postupně jsem si na motorku zvykal, začal jsem zrychlovat a dnes už jsem na skútru v pražské dopravní špičce mnohem rychlejší, než když jedu autem – ušetřím minimálně 15 minut za jednu cestu do práce (více než 20 km skrz Prahu). Kromě toho je kličkování mezi auty mnohem větší zábava, než nudné posouvání se v koloně a čerstvý vzduch, který fouká pod helmu mě ráno pěkně probere. Další velká výhoda motorky jsou peníze za palivo. Spotřeba se pohybuje mezi 2,5 a 3 litry benzínu na 100 km. To při současných cenách znamená, že 1 km stojí okolo 1 Kč. Na takovou cenu se s autem jednoduše nedostanete. Málem bych zapomněl na parkování. To asi proto, že je poslední dobou tak bezproblémové, že nad tím ani nepřemýšlím. Kam přijedu, tam jednoduše zaparkuju. V centru Prahy, na modré zóně, na přeplněném parkovišti obchoďáku, prostě kdekoliv. Vespě stačí jen pár centimetrů místa, nějaký sloup, zábradlí, nebo značka ke které se připoutá a můžete jít.

Jestli přemýšlíte o skútru, tak neváhejte! Do hustého městského provozu nenajdete nic lepšího. Kratší výlety tak do 100 km jsou také v pohodě. Pokud ale chcete vyrazit na delší výlet s více než párem ponožek, spodkama, zubním kartáčkem a telefonem, nebo třeba ve 2 lidech, je lepší mít v garáži připravené auto. Jestli řešíte který skútr koupit, tak uznávám, že Vespa je sice dražší, než většina konkurence, ale podle mě svou cenu kompenzuje tím, že je to nádherný a díky desítkám let vývoje skvěle vyladěný stroj. Hezčí a stylovější skútr jsem na silnici prostě ještě nepotkal…

Vespa

Sepsáno 21. 7. 2013 v tématu: svezení; Přidejte si do RSS čtečky RSS článků nebo RSS komentářů.


komentáře k článku V jedné stopě


  • Gianluca | 23. 7. 2013 7:50 | #

    Moc pěkně se sumírováno :)


Váš komentář