Vespa Primavera

Po roce jsem dával svou Vespu na servisní prohlídku v 10 000 km a výměnu gum. Jako náhradní vozidlo jsem, ke svému překvapení, dostal novou Vespu Primavera 125. Novou doslova – měla najeto jen 260 km. Za dva dny jsem stihl najet pouhých 80 km, ale i to stačilo, abych zjistil největší rozdíly oproti mé LX. Jestli se rozhodujete, kterou z nich koupit, možná vám těch pár postřehů pomůže.

Vespa Primavera

První, čeho si všimnete hned po nasednutí, je velikost. I když papírově je Primavera těžší a delší, zdá se naopak lehčí a také o dost menší. Nejvíce to bylo znát u místa pro nohy na podlaze. S mými botami velikosti 45 jsem ho měl tak akorát. U LX bych se vešel snad i s nasazenými ploutvemi. Také přední kryt před koleny a kapota řídítek působí menším dojmem. LXko díky tomu působí mnohem robustněji.

Vespa Primavera

V přední části ještě zůstaneme – nový přístrojový panel se opravdu povedl. Hezky široký rychloměr, s moderními fonty a pod ním digitální displej s ukazatelem stavu nádrže, počítadlem počtu kilometrů a hodinami. Vše modře podsvětelné a velice dobře čitelné. Skomírající žárovičky a analogové počítadlo kilometrů u LX je oproti tomu jak z doby kamenné. Také tlačítka na řídítkách zaslouží pochvalu. Hlavně směrovky. U LX občas nevím, jestli jsem je správně zapnul, nebo vypnul. Chybí zpětná vazba tlačítka, která by jen po hmatu potvrdila vaši volbu. A koukat se neustále dolů na přístrojovku, jestli (ne)bliká indikátor směrovek, je otrava. U Primavery je tlačítko konstruované úplně jinak. Použitelně. Je to jen drobnost, ale hned asi po 3. použití jsem si říkal: “Sakra, to chci.”

Vespa Primavera

Když jsem přestal obdivovat nová tlačítka a displej, začal jsem vnímat jízdu. Papírově je o šest desetin kW Primavera slabší – má níže nastavené maximální otáčky, ale znát to opravdu nebylo. V rychlostech blížících se stovce, kdy už jede Vespa na plný plyn, to asi poznáte. Motor byl bohužel stále ještě v záběhu, nemohl jsem ho tedy vyzkoušet naplno. Možná byl o trochu lepší odpich na semaforech, ale to bude spíš tím, že nemá moc najeto a komponenty variátoru jsou stále ještě v dobré kondici. U té mé už jsou za polovinou životnosti. Podvozek se zase posunul o něco dál a na dlažebních kostkách u Malostranské bylo cítit znatelně lepší odpružení, čemuž také trochu pomáhá o palec větší zadní kolo. Ve stejnou chvíli jsem si ale také všiml, jak nepříjemně tvrdé je sedlo. Bod pro LX, které ho má měkčí a širší. Pro větší zadnice ideální. :-) U sedla ještě zůstaneme. Na LX i Primaveře je totiž v přední části vysouvací háček. Opět taková malá blbost, ale poměrně praktická – doma v garáži, nebo když někde na chvilku zastavím, pověsím si na něj helmu, která pak nepřekáží jinde. U Primavery je háček umístěný blíže k tunelu uprostřed podlahy, takže helma se o něj opře a na háčku už nedrží.

Vespa Primavera

Jdeme na závěr…

Obě Vespy jsou funkčně prakticky stejné a liší se spíš malými detaily. Několik věcí se mi na Primaveře opravdu líbilo a uvítal bych je. Stejně tak má ale pár věcí, co mi vadily. LX je robustnější a líbí se mi víc, než Primavera s přední částí, která mi prostě zavání asijským designem. Design je dost subjektivní věc, ale já mám jasno. Kdybych se měl dnes, po roce s LX, rozhodovat mezi těmito dvěma modely, LX by byla stále jasná volba. A za ušetřených několik tisíc v ceně se dá koupit třeba kufr a přední plexi.

Vespa Primavera

Sepsáno 18. 5. 2014 v tématu: auta a vše okolo, svezení; Přidejte si do RSS čtečky RSS článků nebo RSS komentářů.



Váš komentář